9 de cada 10 especialistes recomanen una dosi setmanal de Càpsules http.

Fes clic aquí

Has de fer un treball sobre "A". Vas al Google i busques "A". Acabes llegint un text molt interessant, però que parla de "Z". Com pot ser, això? Gràcies a -o per culpa de- els hipervincles i els seus amics, els clics.

Quan era petita tenia uns contes que et permetien escollir el camí i et portaven a un final o a un altre en funció d'allò que anessis escollint. Avui en dia podríem dir que totes les webs que coneixem tenen aquest format: tu tries on vols anar i, per fer-ho, enlloc d'anar a la pàgina 9 o 27 del llibre, només hem de fer un simple moviment de dit.

Etimològicament parlant, "clic" és una onomatopeia de certs sons, com el produït pel gallet d'una arma o prémer un interruptor, que es va estendre també al so que es genera en prémer el botó del ratolí i que, a causa de la gran expansió informàtica dels útlims anys, es va convertir en la definició estrella del diccionari.

Però, a la pràctica, "fer clic" significa aconseguir tot el que vulguis gastant menys d'una caloria prement el botó del ratolí amb una pressió de menys d'1g/cm2. S'ha convertit en la nostra manera d'anar d'un lloc a l'altre, de conèixer el món: ara ja no caminem, fem clic.

Aquesta gran rapidesa per aconseguir les coses sense moure'ns de la cadira, tan anhelada en els temps que corren, ha estat explotada (i jo afegiria el prefix "sobre-") per les empreses, que introduïnt en el seu naming la paraula clic (o click) o afegint una frase del tipus "X servei a només un clic" ens volen fer creure que entrant a la seva web tot anirà rodat.

Ara t'asseguren que pots casar-te amb un sol clic a Bodaclick i després divorciar-te també amb la mateixa facilitat a Divorcio en un click, pim pam. I n'hi ha a milers: Viajeclick, Clickviajar, Clickair, Clickseguros, Movilclick...

No m'estranya que a algun il·luminat se li acudís registrar la paraula "click". A Perú, una tal Katty Villalobos, que es va fer famosa a arrel d'un vídeo de youtube en què imitava a Tula Rodríguez, una actriu-ballarina-model, va patentar a Indecopi (Instituto Nacional de Defensa de la Competencia y de la Protección de la Propiedad Intel·lectual) la paraula "click", que havia posat de moda la tal Tula. Katty es va avançar així a la voluntat de Tula d'explotar-la comercialment al·legant que, ara que tenia una secció en un programa de TV que es deia "click espectáculos", havia de protegir el nom de possibles còpies. La copiadora ara es protegeix de possibles còpies. Interessant.

El clic s'està convertint en una manera rendible d'explotar comercialment la xarxa. La publicitat online per paraules clau és un mètode que utilitza el model PPC (pay per click), de manera que l'anunciant només paga per cada clic que genera trànsit a la seva web. Tenint en compte aquestes dades:
  • Gairebé la meitat d'usuaris d'internet troben els productes i serveis que busquen a través d'internet
  • Un 90% dels usuaris de buscadors només s'interessen pels 30 primers resultats
  • Una posició prominent d'una empresa en els resultats dels cercadors pot incrementar d'un 10 a un 25% els visitants a la seva web
sembla crucial la tria d'aquestes paraules claus per catapultar la nostra empresa als primers llocs del rànquing. Però segons la popularitat d'aquestes paraules el cost per clic varia, i ens podem trobar que la broma ens surti força cara. Aquest és el cas extrem de la paraula "mesothelioma", que el pasat mes de setembre es va vendre a la subhasta de paraules clau de Google per 99,44$ el clic! Si voleu saber què coi és això del mesothelioma i el motiu d'aquest preu tan elevat feu clic aquí. No, aquí. Volia dir aquí.

Per sort, sembla que les empreses cada vegada estan més centrades en buscar mètodes de publicitat més útils i rendibles que els mítics banners emprenyadors i enganyosos que t'asseguraven que si feies clic a l'anunci series ric, la persona més afortunada del món o coneixeries en Brad Pitt en persona.

Després de divagar una bona estona sobre el tema, em preguntava quantes vegades dec haver premut el botó del ratolí en el que porto de vida i si acabaria tenint artrosi al dit índex de la mà dreta. I si, a la llarga, amb l'evolució, la resta de dits es debilitarien i per contra tindríem un dit índex dret molt desenvolupat i forçut. Però just quan començava a patir imaginant éssers humans mutants amb dits índex Schwarzeneggerians, he anat a parar (como no, fent uns quants clics), a un parell de webs que ofereixen alternatives al clic:
  • aquesta pàgina web et proposa que naveguis per tota la seva web amb una única condició: que no facis mai clic.
  • Andreas Lutz ens explica en aquest vídeo que això de fer clic està passat de moda i que amb només una webcam, un micro i ganes d'exercitar el cos, podem navegar per internet cremant algunes calories més que les irrisòries d'apretar el botó del ratolí.



Per ara, per això, fer clic potser és molt 90s però és la nostra realitat, i fins i tot a l'Urban Dictionary trobem una referència a aquesta nova manera d'aconseguir les coses en l'era informàtica:

"word of click"
The way information is transmitted from person to person in the computer era -by clicking on links
We used to hear things by word of mouth; now, we hear them by word of click.

I, el més divertit, és que ara, només fent un clic, pots obtenir una tassa amb aquesta definició estampada. Chapeau.


Càpsules http:
  1. La paraula "clic" té uns atributs de rapidesa, facilitat i interactivitat que la converteixen en un atractiu per les empreses, que la incorporen en els seus noms i descripcions.
  2. El sistema de navegació per clics (o hipervincles) ofereix a l'usuari d'internet l'oportunitat de triar.
  3. La publicitat online més sensata i eficaç és la utilització del mètode de les paraules claus amb pay per click.

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada