9 de cada 10 especialistes recomanen una dosi setmanal de Càpsules http.

Bons exemples de publicitat online

L'Anna és la noia de qui s'ha enamorat en Pix. Pobret...!

La saturació publicitària és un fet i no només en els mitjans convencionals, sinó també a internet i als telèfons mòbils: tots sentim un odi profund quan estem al clímax d'una pel·lícula, llegint un web interessant o dormint i ens interrompen un espot, un banner sorollós o un sms dient-nos que, si enviem la resposta a la pregunta més "xorra" del món, guanyarem un BMW "by the face". Aquesta és la publicitat fàcil de fer, la que no requereix investigació i creativitat i la totalment inefectiva que converteix el publicitari en persona non grata.

Per sort, no tota la publicitat és irritant i/o intrusiva: tots hem vist peces divertides/interessants/curioses/impressionants que hem volgut compartir amb els nostres amics a través del blog/Facebook/correu electrònic. De fet, existeixen milers de blogs que mostren campanyes below the line, espots i gràfiques d'una gran creativitat.

A mi m'agradaria centrar-me en algunes maneres de fer publicitat online i en algunes campanyes concretes que m'han cridat l'atenció per la seva originalitat o efectivitat (no sempre van lligades) i que crec que esquiven molt bé la saturació.

Per començar, parlarem de la publicitat que, malgrat tenir un format més aviat convencional, és efectiva per la seva gran targetització. Sobretot en webs 2.0 i xarxes socials, la seva presència pot estar totalment justificada, o almenys això és el que penso jo. Filmaffinity és una web per amants del cinema que, a part d'oferir una base de dades molt completa de pel·lícules, incorpora crítiques i valoracions dels usuaris i les 20 "ánimas gemelas" que tenen més afinitat de gustos amb tu. Quan busques una pel·lícula, a part de saber com l'han valorat les teves "almas gemelas", pots comprar-la fent un sol clic al banner que es troba a la dreta de la informació de la pel·lícula, que et redirigeix a alguna pàgina web per comprar-la.

Reconec que durant un temps vaig estar enganxada al Music Challenge, un joc del Facebook que consisteix en endevinar el títol/autor d'una sèrie de cançons amb el mínim temps possible. És un bon passatemps i una bona manera de recuperar cançons que tenies oblidades o de descobrir-ne de noves a la vegada que fas uns piques amb els teus amics per veure qui fa més punts. Però, per què us explico tot això? Doncs perquè, al final del joc, Amazon ha tingut la genial idea de posar una llista de totes les cançons que han sonat durant el joc amb un link a la seva pàgina web que permet comprar-les en mp3.

Les campanyes virals personalitzables són les que acostumen a tenir més èxit. 2 exemples: Calle 13 ens ofereix una original manera d'acabar amb el nostre enemic (una mica sàdica, però coherent amb la temàtica del canal) i un vídeo de la campanya d'Obama, en què podem convertir algun amic nostre en la persona més odiada d'Amèrica (o estimada, segons com es miri):

El que és més important en el cas dels virals és que la nostra marca no passi totalment desapercebuda o que allò que fem no tingui cap mena de relació amb qui som. Nestlé Alimentación Infantil no farà mai un viral en què puguis assessinar algú. I si ho fa, tothom li saltarà al coll.

El youtube també s'està convertint en una plataforma perfecta per promocionar alguns productes i serveis. OraBrush és un raspall que ajuda a eliminar l'halitosi. Bastant poc atractiu, no? Doncs han trobat una manera divertida de publicitar-se al youtube:

Un altre cas: el vídeo que va penjar Nintendo per promocionar el joc Wario Shake it. Malauradament ja l'han retirat del youtube, però amb el vídeo següent us podeu fer una idea del que passava quan premies el play:


Ara, per mi, la millor manera de fer "publicitat" (i ho poso entre cometes perquè, segons la definició de publicitat, ha de ser pagada) és crear una marca que enamori tant i tant als seus consumidors que aquests es converteixin en els nostres propis promotors online de manera totalment desinteressada i "gratuïta" (i ho poso entre cometes perquè, en realitat, ens haurem deixat uns quants milionets en la construcció de la marca). Aquests són els casos d'Apple o d'IKEA, que tenen blogs no oficials a patades dedicats exclusivament a les seves marques i els seus productes. Una petita mostra: Todo Apple Blog ha estat creat per dos estudiants amants d'aquesta marca i Positive Fanatics és un blog de fanàtics d'IKEA que fins i tot estan rodant una minisèrie dins les seves instal·lacions. Us recomano també una visiteta a aquest blog, on parla dels ingressos d'Apple vs. les seves inversions en publicitat.

I per acabar, una web que m'ha cridat l'atenció: The Million Dollar Homepage. L'any 2005, Alex Tew, un estudiant que necessitava diners (com tots), es va il·luminar i va decidir crear una pàgina web per vendre un milió de píxels a 1$ el píxel. Els que s'hi anuncien no sé si els ha sortit gaire a compte, però el tio va aconseguir vendre tots i cadascun dels píxels, posant-se un milió de dòlars a la butxaca. Una bona manera d'aconseguir diners pel viatge de final de carrera, no creieu?

En fi, tot són maneres de treure profit d'aquest gran invent anomenat internet.

Càpsules http:
  1. La saturació publicitària fa necessària la creativitat per ser vistos.
  2. És important que tot allò que fem per promocionar la nostra marca sigui coherent amb la nostra filosofia. Podem tenir una idea molt bona, però si no encaixa amb els nostres valors, podem arribar a autoperjudicar-nos.
  3. Mai hem d'oblidar que estem fent publicitat de la nostra marca. Per nosaltres seria un fracàs fer el millor viral de la nostra història, amb més de 15.000.000 de visualitzacions, 3 grups de fans al Facebook i mencions a televisió si la gent no sap que la nostra marca és la que està darrera d'aquesta acció.

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada